27 March 2009

Biodata Hujan



Ahli:
NOH - vocal/guitar
AG COCO- guitar
ACER - drum
JAJA - bass
DIMAS - synth & keyboard
ULLY AWANBAND - sub guitar

Hujan ialah nama yang dipilih oleh sebuah kumpulan indie ditubuhkan pada awal 2006 dan bertapak di Malaysia. Kumpulan muzik ini lebih suka melabelkan genre yang mereka bawakan sebagai rock alternatif dan lebih cenderung mendendangkan lagu di dalam bahasa Malaysia. Lagu yang boleh dikatakan telah menaikkan nama mereka adalah lagu "Pagi Yang Gelap". Populariti kumpulan ini semakin meningkat setelah single kedua, "Bila Aku Sudah Tiada" mula dimainkan di stesen-stesen radio tempatan, dan mengulangi kejayaan single pertama mereka. Antara artis-artis yang dinyatakan sebagai pengaruh dan ilham kepada mereka ialah The Strokes dan Butterfingers.

Mereka pernah membuat persembahan di United Kingdom melalui Jelajah Hujan ke UK yang bukan sahaja untuk mempromosikan dua buah EP Hujan yang sudah diterbitkan iaitu "1,2,3, Go!" dan "Check Check Rock Rock" malah mereka turut menjual baju T dan lencana istimewa Hujan. Di sana mereka membuat persembahan di Oxford Bar (Manchester), Zanzibar (Liverpool), Sheffield dan Cardiff.

Fakta Hujan
  • HUJAN ialah nama yang dipilih oleh sebuah kumpulan indie ditubuhkan pada awal 2006 dan bertapak di Malaysia. Dianggotai oleh Noh (vokalis), IY A.G (gitaris), Ambobzeela (drummer) dan Dugong (basis)
  • KUMPULAN muzik ini lebih suka melabelkan genre yang mereka bawakan sebagai rock alternatif dan lebih cenderung mendendangkan lagu bahasa Malaysia. Antara artis-artis yang dinyatakan sebagai pengaruh dan ilham kepada mereka ialah The Strokes dan Butterfingers.
  • HUJAN boleh dihubungi menerusi laman web www.myspace.com/kugiranhujan
  • PERNAH melahirkan EP yang berjudul 1,2,3 Go! . Antara lagu yang terkandung dalam album ini adalah Gundah, Kuala Lumpur, Ahmoi Chantek, Hiba, Pagi Yang Gelap dan Sekejap Sahaja. Mereka juga pernah mengeluarkan beberapa demo dan antara yang popular adalah Ludah Amerika, Luka Mana , Mama Papa, Empayar Mu, Dikala Bulan Bermain Bola, Sedih dan Neon.
  • MENDAPAT pujian daripada kumpulan rock Indonesia, Slank selepas menyaksikan mereka beraksi di kelab Little Havana pertengahan tahun lalu.
  • MUNCUL dengan album EP kedua mereka 15 Disember lalu berjudul Check Check Rock Rock. Nama itu dipilih kerana mereka gemar menyebut ayat itu sebelum memulakan persembahan.

0 Komen: